Kdyby se MLM stal výhradním obchodním modelem, budou doporučovány jen kvalitní věci
a nekvalitní zmizí z trhu.
Warren Buffett

Přátelé, nakupujete rádi?
Nemusí být zrovna před vánocemi, aby obchodní domy byly plné lidí nebo aby poštovní doručovatelé nestíhali doručovat zboží z eshopů.
Přesto existuje ještě jeden obchod, a to „síťový“.
Jak funguje?

Podívejme se nejprve krátce do minulosti.

Síťování“ je postaveno na doporučování věcí a služeb, které fungují a kterým věříte. Je to věc, která je stará jako lidstvo samo. Jedná se o nejúčinnější reklamu na světě, tzv. WOM (Word Of Mouth). Tedy doporučování ústní formou.

Jeden příklad za všechny

Ve 20. letech 20. století se v USA zakázal prodej a výroba alkoholu. Tohoto nařízení začínají ve velkém využívat pašerácké gangy a do spojených států se začal alkohol pašovat z okolních zemí. Hlavní bossové takových gangů vymýšleli různými způsoby, jak mít větší zisk z pašovaného alkoholu. Jednoho z nich napadlo, že svoje pašeráky nebude odměňovat pouze za množství prodaného alkoholu, ale i za další přivedené pašeráky kteří by měli také zisk a nebáli se takového černého obchodu. Už po krátké době zjistil, že prodává mnohem víc alkoholu – celkově se jednalo o větší objem alkoholu, než v zemi byl před prohibicí. Tímto způsobem vznikl prazáklad systému MLM. Toto pozadí vzniku MLM se sice nemůže pochlubit nejlepší pověstí, na druhou stranu dokonale ukázalo sílu víceúrovňového prodeje.

Nyní ho děláme všichni, když se zmiňujeme svým přátelům, kamarádům či známým, kde jsme se dobře najedli, kde jsme dostali slevu na mobil či kam se chodíme koupat.
I my jsme součástí „sítě“. Akorát o tom možná nevíme a nemáme z toho žádný příjem. Ale doporučujeme rádi pro ten úžasný pocit, že pomáháme ostatním.

Od výrobce k zákazníkovi

V běžné obchodní síti putuje zboží od výrobce k zákazníkovi přes řadu distributorů. Což zvyšuje cenu produktu pro zákazníka.

Ukažme si to na výrobě parfémů.

Parfémista vymyslí vůni a buď ji začne vyrábět sám nebo ji prodá výrobci. Ten zaplatí za výrobu a prodá hotové výrobky velkoobchodníkovi, který zajistí dopravu
a distribuci do velkoobchodních skladů. Z velkoobchodů se prodává do maloobchodů. Ty k ceně připočítají předchozí náklady a zaplatí reklamu a marketing, aby se o výrobku vůbec někdo dozvěděl. Cena reklamy
a marketingu zvýší cenu
o desítky procent, někdy dokonce až o 40%. U každého článku se cena ještě zvýší
o daně jako DPH, silniční a spotřební daň, …

Síťování“ tuto cestu zkracuje na výrobce -> síťového partnera -> zákazníka.
Tím odpadnou náklady na distribuci, nejsou žádné kamenné prodejny, žádné fixní platy prodavačů, …

Díky doporučování, nejúčinnější reklamě, zmizí zejména drahá reklama a marketing

Síťování“ tedy znamená cestu od výrobce přímo k zákazníkovi. Ušetřené peníze z tradičního řetězce se pak rozdělí mezi jednotlivé poradce, které kromě dobrého pocitu za doporučování, systém odmění ještě finančně.

Závěr

Síťový obchod je nejlepší prostředí pro spojení osobního rozvoje a peněz. Naučí vás pracovat s vizemi, cíli, jak pracovat s penězi, jak překonávat překážky, svou komfortní zónu. Stačí ho jen vyzkoušet.

Na setkání s vámi se těší

Jiří Maliňák, odborník na síťové obchody